Haven in de branding

de economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900
Nederlands | 01-03-2011 | 465 blz.
Auteur(s): Reginald Loyen
Bindwijze: Paperback
ISBN/ISBN13: 9789058677020
€ 38,00

Betaal bij ons veilig met:

Voorraad in de winkel
navigeer snel

Gegevens

Samenvatting

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden. 'Haven in de branding' analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de spoorweghaven Antwerpen en het Belgische karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod. Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Details

Details
Titel Haven in de branding
Auteur(s) Reginald Loyen
Productvorm Paperback
Taal Nederlands
Aantal pagina`s 465
Uitgever Universitaire Pers Leuven
Publicatiedatum 01-03-2011
Afmetingen 241mm x 163mm x 35mm
Gewicht 902gr
ISBN/ISBN13 9789058677020

Beoordelingen

Schrijf je eigen review
U plaatst een review over:Haven in de branding
Waardering