Gratis verzending vanaf €50,-

Haven in de branding


Nederlands | 23-03-2011 | 465 pagina's

9789058677020

Paperback / softback


€ 38,00


 Voorraad in de winkel

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Verzendkosten €1,95 | Gratis verzending boven de €50,-




Tekst achterflap

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden. 'Haven in de branding' analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de spoorweghaven Antwerpen en het Belgische karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod. Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Details

EAN :9789058677020
Auteur: 
Uitgever :Universitaire Pers Leuven
Publicatie datum :  23-03-2011
Uitvoering :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :241 mm
Breedte :163 mm
Dikte :35 mm
Gewicht :902 gr
Status :Tijdelijk niet beschikbaar
Aantal pagina's :465
Reeks :  Studies in Social and Economic History