Samen bouwen aan zelfregulerend leren van leerlingen

Patrick Sins-Jeroen S. Rozendaal


Nederlands | 12-11-2025 | 216 pagina's

9789491480485

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 39,95

 Voorraad in de winkel

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Verzendkosten €2,95 | Gratis verzending boven de €24,99




Korte beschrijving/Annotatie

MOZAIC – Samen bouwen aan zelfregulerend leren van leerlingen.

Tekst achterflap

In een tijd waarin leerlingen steeds meer zelf hun leerproces moeten kunnen sturen, blijkt dat ze daar vaak onvoldoende op voorbereid zijn. Zelfregulerend leren is essentieel voor succes op school én daarbuiten, maar krijgt in de praktijk nog te weinig aandacht. Leraren willen wel, maar missen vaak de kennis, tools en ondersteuning om zelfregulerend leren effectief te bevorderen. Vanuit deze urgentie ontstond MOZAIC: een samenwerkingsverband tussen scholen en onderzoekers in Zuid-Holland en Zeeland. In vijf ontwerpteams werkten leraren en teacher leaders onderzoekend samen aan concrete oplossingen voor vraagstukken die gaan over zelfregulerend leren in hun klas. Dit boek doet verslag van onze ervaringen, inzichten en opbrengsten. Wat kun je verwachten in dit boek? • Een heldere uitleg van wat zelfregulerend leren is, waarom het belangrijk is en hoe je het kunt bevorderen (hoofdstuk 1). • Een uitgebreide beschrijving van samen onderzoekend werken als basis voor de werkwijze in onze ontwerpteams (hoofdstuk 2). • Praktische beschrijvingen van hoe ontwerpteams te werk gingen en wat ze hebben ontwikkeld (hoofdstukken 3 en 4). • Een overzicht van onze onderzoeksvragen en methoden (hoofdstukken 5 en 6). • Diepgaande analyses van de ervaringen van leraren, de ontwikkelde interventies, en de impact op leerlingen en scholen (hoofdstukken 7 t/m 10). • Een reflectie op de opbrengsten en lessen van MOZAIC, met aandacht voor duurzame verandering en samenwerking (hoofdstuk 11). Dit boek is bedoeld voor leraren, schoolleiders, opleiders en onderwijsonderzoekers die zich willen verdiepen in het bevorderen van zelfregulerend leren in het basis- en voortgezet onderwijs. Het biedt een overzicht van theoretische inzichten over zelfregulerend leren en samen onderzoekend werken, beschrijft hoe ontwerpteams in scholen praktijkvraagstukken hebben aangepakt, en laat zien welke interventies zijn ontwikkeld en getest. De hoofdstukken bevatten voorbeelden uit de lespraktijk, reflecties van leraren, en analyses van de effecten op leerlingen en scholen. Daarmee biedt het boek aanknopingspunten voor wie op zoek is naar manieren om zelfregulerend leren doelgericht te integreren in het onderwijs en om samenwerking tussen praktijk en onderzoek vorm te geven.

Slogan/Promotie

Dit boek is bedoeld voor leraren, schoolleiders, opleiders en onderwijsonderzoekers die zich willen verdiepen in het bevorderen van zelfregulerend leren in het basis- en voortgezet onderwijs. Het biedt een overzicht van theoretische inzichten over zelfregulerend leren en samen onderzoekend werken, beschrijft hoe ontwerpteams in scholen praktijkvraagstukken hebben aangepakt, en laat zien welke interventies zijn ontwikkeld en getest.

Biografie

Patrick Sins is werkzaam als lector Leren bij de Hogeschool Rotterdam en als lector Vernieuwingsonderwijs bij Thomas More Hogeschool. Sins vindt het doen van en schrijven over onderwijsonderzoek erg leuk, maar dan moet het wel ten goede komen aan de onderwijspraktijk. Aan de hand van praktijkgericht onderwijsonderzoek bijdragen aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Door de professionele ontwikkeling van leraren te bevorderen. Dat is waar hij voor staat. Zo doet hij bijvoorbeeld onderzoek naar het bevorderen van zelfregulerend leren door ontwerpteams van leraren in het basis-, voortgezet en ook hoger onderwijs. In 2023 verscheen zijn openbare les bij de Hogeschool Rotterdam ‘Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf. Maar hoe dan wel?’ waarin hij op toegankelijke manier beschrijft wat volgens onderzoek ‘werkt en wat je als leraar kan doen om leerlingen te ondersteunen. Sins is hoofdredacteur van het Tijdschrift voor OnderwijsPraktijkStudies - TOPS het open access tijdschrift voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek. Jeroen S. Rozendaal promoveerde op onderzoek naar zelfregulerend leren in het mbo en is momenteel lector Samen onderzoekend werken aan Hogeschool Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich op de vraag hoe leraren samen met leerlingen/studenten, leidinggevenden en het werkveld hun onderwijs duurzaam kunnen verbeteren, en daarbij op toegankelijke wijze gebruikmaken van onderzoek. In zijn benadering van samen onderzoekend werken gaan professionalisering, onderwijsontwikkeling en onderzoek hand in hand. Hij werkte mee aan het praktijkboek Samen onderzoekend werken in het mbo (Consortium Tools voor Teamleren, 2022) en publiceerde in 2023 zijn openbare les Samen onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit. Praktijkprofessionals aan het roer?. Daarnaast is Rozendaal redacteur van het Tijdschrift voor OnderwijsPraktijkStudies. MOZAIC: Project MOZAIC is voortgekomen uit een gezamenlijke behoefte van scholen in Zuid-Holland en Zeeland om hun kennis te verdiepen over het bevorderen van zelfregulerend leren bij leerlingen. In 2022 ging een consortium van scholen en onderzoekers van start met een participatief, actiegericht en ontwerpgericht traject waarin leraren samenwerkten in ontwerpteams. Binnen dit project werkten leraren in ontwerpteams aan praktijkgerichte vraagstukken rondom zelfregulerend leren. Onder begeleiding van ervaren teacher leaders ontwikkelden zij interventies, zoals instructies, materialen en werkvormen, die zij vervolgens testten en evalueerden. Onze aanpak was actiegericht en participatief: leraren namen actief deel aan het onderzoeksproces en reflecteerden samen op hun ervaringen. Om de opgedane kennis breder toepasbaar te maken, was een overkoepelende studie uitgevoerd waarin de verschillende interventies en ervaringen werden geanalyseerd. Dit leverde diepgaande, contextspecifieke inzichten op die ook relevant zijn voor andere onderwijsinstellingen. Project MOZAIC heeft bijgedragen aan de professionalisering van leraren én aan wetenschappelijke kennisontwikkeling over hoe zij leerlingen kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen en activeren van zelfregulerend leren.

Details

EAN :9789491480485
Auteur: 
Uitgever :Vrije Uitgevers, De
Publicatie datum :  12-11-2025
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Status :Nog niet beschikbaar
Aantal pagina's :216
Keywords :  basisonderwijs voortgezet onderwijs;leraren schoolleiders opleiders onderwijsonde;zelfregulerend leren