€ 30,00
Retourtermijn binnen 14 dagen
Verzendkosten €2,95 | Gratis verzending boven de €24,99
Tekst achterflap
Schipbruggen waren bruggen, niet ondersteund door pijlers of palen maar door schepen. Deze waren eeuwenlang een onmisbare schakel voor reizigers en kooplieden. Schipbruggen maakten het mogelijk snel de grote rivieren over te steken en namen de plaats in van de traditionele veren. Als voorlopers van de huidige vaste oeververbindingn bleven sommige schipbruggen zelfs tot na de Tweede Wereldoorlog in gebruik. Tussen 1600 en 1989 kende Nederland in totaal elf schipbruggen, vooral over de IJssel, de Neder-Rijn en Lek, de Maas en de Waal. Dit boek laat zien hoe deze bijzondere constructies functioneerden en welke rol zij speelden in het dagelijks leven en in de ontwikkeling van steden en regio's. De auteur beschrijft hoe elke stad, vaak in felle concurrentie met haar buren, een eigen schipbrug bouwde en exploiteerde. Geen brug was hetzelfde, al waren de omstandigheden vaak vergelijkbaar. Ook de technische uitdagingen komen aan bod: storm en kruiend ijs, scheepvaart die werd geblokkeerd en de voortdurende strijd met hoog en laag water. Inventieve oplossingen, zoals het gebruik van de zogenoemde 'kakefeiten', tonen hoe vindingrijk men al rond 1700 was. Een helder en rijk geïllustreerd boek dat inzicht geeft in hoe schipbruggen eeuwenlang het leven en reizen in Nederland bepaalden. Hun geschiedenis vertelt niet alleen over techniek en vervoer, maar ook over stedelijke ambities en de manier waarop gemeenschappen hun verbinding met de overkant organiseerden.
Biografie
Wilde D. Schram (Zutphen 1950) is historisch onderzoeker en werkte voor het Interkerkelijk Vredesberaad in 's-Gravenhage en aan de universiteiten van Groningen en Utrecht. Hij bestudeerde en publiceerde over civiele verdediging, kernwapenopslagplaatsen en Romeinse aquaducten. Recent publiceerde hij onder andere in de tijdschriften Zutphen, OER en Binnenvaart en in het Jaarboek Achterhoek en Liemers.
Inhoudsopgave
Woord vooraf 7 Inleiding 13 Geschiedenis 16 Kwetsbaarheden 17 Regelgeving 18 Economie 18 Techniek 20 Historische rivierovergangen 23 1 Westervoort 23 2 Doesburg 31 3 Zutphen 45 4 Deventer 62 5 Katerveer-Zwolle 75 6 Kampen 85 7 Arnhem 90 8 Vianen 102 9 Nijmegen 115 10 Hedel 129 11 Geertruidenberg 140 12 Broekhuizerwater-Doesburg 147 13 Vlissingen 152 14 Meerkerk 156 15 Militaire en andere tijdelijke schipbruggen 160 Slotbeschouwing 172 Schipbruggen in Nederland, een historisch overzicht 172 Wel of geen schipbrug? 174 Schipbruggen en economische ontwikkeling 178 Schipbruggen als onderdeel van de cultuur 179 Overeenkomsten en verschillen 183 De schipbrug als oude bekende? 184 Bijlagen 185 1 Schipbruggen in studieboeken 185 2 Doorvaartgelden en Rijnvaartaktes 189 3 Van houten naar ijzeren brugschepen 191 4 Onderhoud 193 5 Voorbeelden van tarieven 196 6 Kakefeiten en motoren 198 7 Doorvaartopeningen 1922/1924 207 8 Nazaten van schipbruggen 208 9 Reglementering 210 Tabellen 11-13 213 11 Schipbruggen in Nederland, een overzicht 213 12 Chronologie van schip-, gier-, spoor- en verkeersbruggen 214 13 Scheepsbewegingen nabij drie schipbruggen (13A en 13B) 216 Bibliografie 219 Verklarende woordenlijst 225 Register 229
Details
| EAN : | 9789464551730 |
| Uitgever : | Verloren b.v., uitgeverij |
| Publicatie datum : | 10-10-2025 |
| Uitvoering : | Hardback |
| Taal/Talen : | Nederlands |
| Hoogte : | 247 mm |
| Breedte : | 173 mm |
| Dikte : | 19 mm |
| Gewicht : | 719 gr |
| Status : | Bestelbaar |
| Aantal pagina's : | 234 |
| Keywords : | ijssel;maas;neder-rijn en lek;schipbruggen |