De Oosterspoorweg
Michiel ten Broek-Victor Lansink
Nederlands | 13-06-2024 | 192 pagina's
9789462586352
Hardback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 34,95
Retourtermijn binnen 14 dagen
Verzendkosten €1,95 | Gratis verzending boven de €24,99
Korte beschrijving/Annotatie
De eerste spoorlijn in Nederland die onverbloemd werd aangelegd uit oogpunt van concurrentie
Tekst achterflap
De eerste spoorlijn in Nederland die onverbloemd werd aangelegd uit oogpunt van concurrentie 150 jaar geleden werd het eerste deel van de Oosterspoorweg in gebruik genomen. Over een spoorwegmaatschappij die een bierhal en een tolgaarderswoning moest bouwen, over drie aan elkaar grenzende stations in Amersfoort en over zijlijntjes naar een zendstation, een paleis en een sigarenkistjesfabriek. De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) zocht rond 1870 aansluiting op het internationale netwerk van spoorlijnen door de aanleg van de Oosterspoorweg. Ze ging daarmee de concurrentie aan met de Rijnspoorweg die van Amsterdam via Arnhem naar Duitsland liep. Daarbij speelde ze onder een hoedje met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Het eerste deel van de Oosterspoorweg werd op 10 juni 1874 in gebruik genomen. In anderhalve eeuw is er veel veranderd. Stations werden geopend, uitgebreid, vernieuwd of gesloten, de HIJSM werd een deel van NS, concurrentie verdween maar kwam in een andere gedaante weer terug. De Oosterspoorweg bracht het armelijke Gooi in korte tijd tot grote bloei met de eerste grote forensenstations van het land. Het imposante station Utrecht Maliebaan werd het Spoorwegmuseum en in Utrecht is zelfs een stuk van het Oosterspoor veranderd in een park.
Slogan/Promotie
De eerste spoorlijn in Nederland die onverbloemd werd aangelegd uit oogpunt van concurrentie 150 jaar geleden werd het eerste deel van de Oosterspoorweg in gebruik genomen. Over een spoorwegmaatschappij die een bierhal en een tolgaarderswoning moest bouwen, over drie aan elkaar grenzende stations in Amersfoort en over zijlijntjes naar een zendstation, een paleis en een sigarenkistjesfabriek. De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) zocht rond 1870 aansluiting op het internationale netwerk van spoorlijnen door de aanleg van de Oosterspoorweg. Ze ging daarmee de concurrentie aan met de Rijnspoorweg die van Amsterdam via Arnhem naar Duitsland liep. Daarbij speelde ze onder een hoedje met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Het eerste deel van de Oosterspoorweg werd op 10 juni 1874 in gebruik genomen. In anderhalve eeuw is er veel veranderd. Stations werden geopend, uitgebreid, vernieuwd of gesloten, de HIJSM werd een deel van NS, concurrentie verdween maar kwam in een andere gedaante weer terug. De Oosterspoorweg bracht het armelijke Gooi in korte tijd tot grote bloei met de eerste grote forensenstations van het land. Het imposante station Utrecht Maliebaan werd het Spoorwegmuseum en in Utrecht is zelfs een stuk van het Oosterspoor veranderd in een park.
Biografie
Michiel ten Broek Victor Lansink Michiel ten Broek werkte jaren voor de NS en tegenwoordig voor een groot ingenieursbureau op gebied van spoorweginfrastructuur. Victor Lansink werkt voor de collectie historisch beeldmateriaal van Het Utrechts Archief. De auteurs houden zich al jaren intensief bezig met verdwenen en bestaande spoorlijnen.
Details
EAN : | 9789462586352 |
Uitgever : | Uitgeverij WBOOKS |
Publicatie datum : | 13-06-2024 |
Uitvoering : | Hardback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 311 mm |
Breedte : | 252 mm |
Dikte : | 21 mm |
Gewicht : | 1410 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 192 |