Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie
Shirley Clarke
Nederlands | 30-08-2019 | 196 pagina's
9789461182678
Hardback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 52,00
Retourtermijn binnen 14 dagen
Verzendkosten €1,95 | Gratis verzending boven de €24,99
Korte beschrijving/Annotatie
In dit boek laat Shirley Clarke zien hoe je formatief evalueren concreet in de praktijk brengt. De vele voorbeelden en online video’s bieden inspiratie om meteen in je klas aan de slag te gaan.
Tekst achterflap
“Dit is hét boek vol ideeën om het leren zichtbaar te maken. De volgende stap in het werken met leerdoelen, succescriteria en het creëren van eigenaarschap voor het leren.”
“Wat een eye-opener om feedback voor en tijdens de les te geven, zodat leerlingen hun werk direct kunnen verbeteren.”
Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie:
• Als je iedere leerling wilt laten zien dat hij kan groeien,
• als je het belangrijk vindt dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces,
• als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’, dan is formatieve evaluatie de juiste benadering.
Onder formatieve evaluatie verstaan we de manier waarop je leerlingen vooruit helpt in hun leerproces, o.a. door feedback te geven, door vragen te stellen, door het leerdoel helder te maken en door aan te geven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet. Je vergelijkt de prestaties van een leerling niet met die van andere leerlingen, maar met zijn eerdere resultaten. Daarmee breng je de persoonlijke ontwikkeling in beeld. Leerlingen krijgen terugkoppeling van de leraar, maar ook van klasgenoten. Bovendien leren ze om zelf te reflecteren op hun leerresultaten. Zo maak je samen het ‘leren’ zichtbaar.
In dit boek laat Shirley Clarke zien hoe je dat concreet in de praktijk brengt. De vele voorbeelden en online video’s bieden inspiratie om meteen in je klas aan de slag te gaan. Bekijk een van de online video's.
Dit boek verscheen eerder onder de titel: Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment.
Wat mensen zeggen over dit boek:
“Shirley Clarke is one of the best” - John Hattie
“Veel scholen zijn bekend met het werk van John Hattie, maar ze stoeien soms met de praktische vertaalslag. Hier is die!”
“Het zijn vooral de praktische tools die dit boek zo waardevol maken: werken met time-outs, praatmaatjes, succescriteria. De korte filmpjes geven een mooi beeld hoe dat er in de praktijk uit ziet.”
Slogan/Promotie
Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie: • Als je iedere leerling wilt laten zien dat hij kan groeien, • als je het belangrijk vindt dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces, • als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’, dan is formatieve evaluatie de juiste benadering.
Biografie
Shirley Clarke begon haar carrière voor leraar primair onderwijs. Ze werkte 10 jaar bij de ‘Inner London Education Authority’. Daarna werkte ze 10 jaar als lector en onderzoeker aan het ‘Institute of Education, University of London’. Gedurende deze periode stuurde ze tal van onderzoeksprojecten aan, gericht op curriculum en beoordeling. Shirley Clarke is tegenwoordig actief als onderzoeker, trainer, adviseur en auteur. Ze werkt al jaren met onderzoeksteams in scholen in Engeland om leerlingen te helpen eigenaar te worden van hun leerproces. Dat maakt haar werk zo praktisch!
Details
EAN : | 9789461182678 |
Uitgever : | Bazalt Groep Educatieve Uitgeverij |
Publicatie datum : | 30-08-2019 |
Uitvoering : | Hardback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 304 mm |
Breedte : | 215 mm |
Dikte : | 16 mm |
Gewicht : | 1015 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 196 |
Keywords : | eigenaarschap;evalueren;feedback;formatief;leerresultaat |