Gratis verzending vanaf €50,-

Do It Ourselves


Engels | 04-10-2019 | 288 pagina's

9789462085206

Hardback


€ 42,95

  in winkelwagentje
 Voorraad in de winkel

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen

   Verzendkosten €1,95 | Gratis verzending boven de €50,-




Tekst achterflap

For English see below Nederlandse ontwerpers hebben de afgelopen jaren een scherpe koerswijziging doorgemaakt. De nieuwe lichting ontwerpers kiest nieuwe waarden en uitgangspunten en streeft door onderzoek en samenwerking naar maatschappelijke relevantie en impact. Deze ‘post-crisisgeneratie’ is bevlogen, optimistisch, maar ook pragmatisch met oog voor schoonheid. Humor en het concept als bijna obligate instrumenten zijn verruild voor engagement en vrij onderzoek. Ironie en beschouwende kritiek hebben plaatsgemaakt voor onbevangenheid en dadendrang. Ambacht en lokale productie worden onderzocht als een realistisch alternatief voor vastgelopen systemen. Naast kunst en design worden ook wetenschap, technologie, sociale studies en politiek gezien als speelvelden voor ontwerpers. Kortom, de nieuwste generatie ontwerpers zoekt naar een inhoudelijke verdieping van het vak en streeft naar een positieve bijdrage aan maatschappelijke vraagstukken. Designjournalist en–criticus Jeroen Junte beschrijft voor het eerst deze nieuwe fase in de ontwikkeling van het alom geprezen Dutch Design en voert de lezer langs 199 verrassende, innovatieve en verbazingwekkende projecten en producten. - English - In recent years, Dutch Design has sharply diverged from its previous course. A generation of designers trained in and shaped by the crisis years chose new values and starting points. The focus is now on inquisitive and collaborative makers who strive for social relevance and, if possible, impact. This ‘post-crisis generation’ is committed and optimistic, but also pragmatic and in possession of an eye for beauty. Humour and the almost inescapable concept have been exchanged for engagement and free research and irony and contemplative criticism for open-mindedness and the will to act. Craftsmanship and local production are examined as realistic alternatives to deadlocked systems of production and distribution. In addition to art and design, science, technology, social studies and politics are also seen as design arenas. In short, the latest generation of designers is looking to substantiate the content of the profession and make positive contributions to social issues. Well-known design writer Jeroen Junte is the first to describe this new stage in the development of the widely acclaimed Dutch Design, by way of 199 surprising, innovative, astonishing projects and products.

Details

EAN :9789462085206
Auteur: 
Uitgever :nai010 uitgevers/publishers
Publicatie datum :  04-10-2019
Uitvoering :Hardback
Taal :Engels
Hoogte :281 mm
Breedte :209 mm
Dikte :24 mm
Gewicht :996 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :288
Keywords :  9789462085206;a new mentality in dutch design;ambacht;ambachtelijk design;ambachtelijke ontwerp;concept;crisisproof;dadendrang;design;designcriticus;designkritiek;do it ourselves;dutch design;humor;impact;innovatief ontwerp;jeroen junte;lokale productie;maatschappelijke relevantie;nai010 publishers;nai010 uitgevers;nederlandse ontwerpers;nieuwe generatie ontwerpers;ontwerp;post-crisis generatie;product;productdesign;project;speelveld;technologie;verrassend ontwerp;volkskrant;wetenschap