Gratis verzending vanaf €50,-
eBook

Haven in de branding


Nederlands | 13-04-2017 | 466 pagina's

9789461660619

Ebook (PDF)


€ 28,50

  in winkelwagentje
 Voorraad in de winkel

   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 14 dagen




Tekst achterflap

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend - behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden. Haven in de branding analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de 'spoorweghaven Antwerpen' en het 'Belgische' karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod. Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Details

EAN :9789461660619
Auteur: 
Uitgever :Universitaire Pers Leuven
Publicatie datum :  13-04-2017
Uitvoering :Ebook (PDF)
Taal :Nederlands
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :466
Reeks :  Studies in Social and Economic History